Annonse

Søk

Hvor vil du søke?

+ Innhold A-Å

Skal kartlegge hasjbruken

Ronald Pedersen, Uteteamet

Rykter: – Vi vet at ungdommen bruker mye hasj. Men det er mye synsing og rykter, sier Ronald Pedersen, teamleder for Uteteamet i Drammen.
Bestill bildet Kjøp bilde


  • Del på nettet
  • Tips en venn via epost
  • Skriv ut

Tips oss »

Hasjbeslag

Beslag: Det gjøres stadig store beslag av hasj. Dette beslaget ble gjort av Drammens-politiet for noen år siden. Over ti kilo hasj lå det i denne bagen. (FOTO: ARILD R. HANSEN)
Bestill bildet Kjøp bilde

Drammen: – Vi vet at ungdommen bruker mye hasj. Men det er mye synsing og rykter, så vi vet ikke det egentlige omfanget, sier Ronald Pedersen, teamleder for Uteteamet i Drammen.

Det har han og Uteteamet tenkt til å gjøre noe med. Fra september og til februar neste år skal Uteteamet foreta en såkalt Hurtigkartlegging av hasjbruken blant ungdom i Drammen.


– Vi ønsker rett og slett å finne ut av omfanget. Få fasit på bordet.

LES OGSÅ: Hasjplantasje avdekket på Lierskogen

Fra alkohol til hasj?

– Hvorfor kommer dette akkurat nå. Har dere en mistanke om at det er mer hasjbruk blant ungdommer nå?

– Vi ser at alkoholforbruket blant ungdom går ned, noe som er en landstrend. Men er det slik at de går over på andre rusmidler, eksempelvis hasj? Det ønsker vi å få klarhet i. Samtidig forteller ungdommen oss at det brukes mye hasj. På hjemmefester og andre steder, svarer Pedersen.

– Hasj er vel ikke bare et ungdomsproblem?

– Nei, det er nok riktig. Men vi vil fokusere på 17-, 18- og 19-åringene i denne undersøkelsen.

Pedersen tror også at hasj er utbredt. At det finnes i alle ungdomsmiljøer.

– Så langt ser ikke vi de store forskjellene fra miljø til miljø, forteller Pedersen, og får støtte i dette fra politiet i Drammen.

– Vi kan nok si at det er en utbredt bruk av hasj. Og det er ikke låst til et miljø, sier Rune Bakkeli, leder for narkotikagruppa ved Drammen politistasjon.

LES OGSÅ: Fyllekjørte med 400 kilo hasj i lastebilen

Ikke sterkere hasj

Bakkeli mener samtidig at hasj er det stoffet som har størst aldersspredning.

– Fra 14-15-åringer, til de som startet å eksperimentere med dette på 60-tallet.

Og narkotikasjefen er ikke i tvil, hasj er ikke så ufarlig som mange tror.

– Nei. Hasj er definitivt ikke ufarlig. Og det er et komplisert skademønster.

– Er hasjen sterkere i dag enn tidligere?

– Nei. Det er nok mer tilfeldig hva folk får tak i. Hvor mye THC det er i hasjen. Og det er nok ofte et spørsmål om pris, svarer Bakkeli.


I februar er Uteteamets tall fra hasjundersøkelsen i Drammen klare.

– Hva vil dere gjøre med tallene?

– Nå skal vi se hva undersøkelsen sier. Så vil vi komme med en del konkrete forslag på hvordan vi kan bekjempe det vi eventuelt finner, avslutter Pedersen.

Publisert torsdag 22. juli 2010 kl. 05:00.
Sist oppdatert torsdag 22. juli 2010 kl. 10:37.

Annonse

Kommentarer (17)

Bok om Hasj
Anbefaler alle som er interessert i marihuana/hasj å lese denne boken: Understanding Marijuana: A New Look at the Scientific Evidence http://tinyurl.com/335t46w Boken er veldig nøytral og proppfull av detaljerte gjennomganger av mange dusin studier gjort på THC. Den kritiserer både forskning som har vært for snill og ikke har påvist farer ved THC, samtidig som den viser logiske brister ved forskning som går andre veien og fordømmer stoffet. Man lærer veldig mye om forskning generelt når man leser boken, på grunn av måten studiene er gjennomgått. Boken forteller om studier som brukte tester selv demente mennesker kunne klart. Samtidig avviser også boken med stor tydelighet og troverdighet at det ikke finnes bevis for at marihuana leder til hardere stoffer. Les boken selv. Hadde hasj vært lovlig i Norge, hadde jeg droppet alkohol straks.

Varsle upassende kommentar

Myten om at marihuana fører til Heroin
Det at marihuana er inngangs døren til sterkere stoffer er forsåvidt sant pr. dags dato. Men det er ikke stoffet i seg selv som gjør dette. Grunnen er at det er forbudt, og man oppsøker arenaer hvor det også omsettes og brukes andre stoffer. Legalisering ville hjulpet mye på dette, da man ikke lenger hadde trengt å omgås miljøer hvor det omsettes sterkere stoffer. Det ville også hjulpet folk ut i fra hulene sine, der man blir dømt til å sitte inne når et helt samfunn er lurt til å tro at dette er satan selv. Hvis man ser på et par seriøse studier av dette stoffet vil man se at alkohol er som gift i forhold. For ikke å snakke om hvilken reduksjon i samfunnskostnader vi ville fått om folk hadde roet litt ned på alkoholen. Enig med Petter, bedre å ta seg en rev på en lørdagskveld og sovne på sofaen, en å rave rundt i byens gater å bråke til langt på morrakvisten!

Varsle upassende kommentar

hasjen var her før alkoholen kom...
må si meg helt enig i de saklige innleggene ovenfor.. grunnen til gateway-dopstempelet på cannabis er fordi det er akkurat det det er pr. dags dato.. hadde bare staten innsett at det er de som har hovedansvaret for dette, og fått hodet opp fra sanden og kommet med konkrete forslag på hvordan man skal tilrettelegge lover og regler for avgifter og skatter istedetfor å bøtelegge å straffe folk som bruker det som alternativ medisin osv.. jeg anser faktisk reseptbelagte midler man får fra legen i tide og utide som det alternative..ok, visse ting må man bare ta hvis det er noe alvorlig, men har man en kronisk tilstand hvor man kunne benyttet seg av naturlige midler istedetfor kjemisk fremstilte legemidler med bivirkninger, kunne man unngått den såkalte "onde" sirkel med medisiner mot bivirkningene av de medisinene man allerede går på så ville jo dette vært gunstig for alle.. sannheten er at cannabis har vært brukt i flere tusen år, både som rusmiddel og medisin. jeg har selv en kronisk tilstand med mange kjedelige bi-sykdommer.. med riktig bruk av cannabis klarer jeg meg veldig mye bedre enn uten.. det er helt klart store fordeler å hente ved å avkriminalisere cannabis både medisinsk og for kosens skyld.. først og fremst for å hjelpe de som trenger det, men også for å skille de som bare har lyst på en blås fra de som rett og slett bare må ruse seg på noe annet som er hardere og unaturlig.. cannabisbrukere er ikke lovforbrytere! naturens lover står sterkere stilt enn de lover og paragrafer vi følger i dag i vårt kjære kapitalistiske hjemland.. cannabisidyll eller hjemmefyll? CANNABISIDYLL

Varsle upassende kommentar

Thc
Jeg er selv 27ar og royker marihuana/hasj daglig,drakk en del i mine yngre ar som 15 ars alderen og opp over,og er det ett rusmiddel som gjor meg fortere sint sa er det alkohol og drikker ikke noe i det hele tatt pr dags dato,men jeghar ogsa royket marihuana/hasj siden jeg var 14ar og trives godt med det. jeg tror ogsa at dere blir nok sa sjokkert nar dere far tallene dere snart kommer til og fa,er sa mange som 8 av 10 som har royket eller royker marihuana/hasj i norge idag. Jeg haper at det vil bli mindre tilgjenglighet for og fa tak i alkohol enn det det er pr dags dato. Og lufte hodene vares litt mere for enn annen for for nytelse. her kan dere som ikke vet sa mye om THC sjekke ut litt. http://normal.no/

Varsle upassende kommentar

Thc rettelse
,er sa mange som 8 av 10 som har royket eller royker marihuana/hasj i norge idag,vil jeg tro.

Varsle upassende kommentar

aassuten
til espen.det du prater om er bare tull..er tidligere rusmisbruker,og har vært det i 25 år.det startet med hasj.har ikke noe med at miljøet er ulovlig.det er som fart man vil bare ha mer fart...av alle de folkene jeg kjenner å har kjent er det FÅ som ikke har avansert rus bruken.liker du rus så liker du rus.og dere som bare har røkt hasj i noen år å tror det er ufarlig,så bare røyk å se hvor dere er om noen år til...pr i dag har jeg vært 100%rus fri drikker ikke alkohol en gang.rus er meningsløst-rlir rett å slett dum av det..

Varsle upassende kommentar

aassuten
dette blir for dumt..kan godt sammenligne med reaeptbelagte lege midler,men disse blir da å brukt som rusmiddel...å til ken k man ser jo det at du ruser deg,du kan jo ikke en gang skrive,ikke at jeg kan det heller,men det er for det jeg har ruset bort halvparten av hjerne cellener mine.men er enig at mariuana kan brukes som medisin,men man blir avhengig av det å slik som masse annen medisin...å dere som røyker hasje dere kan f.eks aldri heller kjøre bil.hasjen sitter kroppen i minst 80 dgr..

Varsle upassende kommentar

H
sitter med ett russisk tastatur da man,mangler visse tegn og bokstaver.

Varsle upassende kommentar

H
sitter med ett russisk tastatur da man,mangler visse tegn og bokstaver.

Varsle upassende kommentar

aassuten
haha.brukt alle penga på dop.så du hakke råd til tastatur til 99 kr...der seru.neida bare kødder..men jeg vet hva jeg prater om.synes det bare blir for dumt å prøve forsvare seg med at hasj er ufarlig,hasjen er vel ikke veldig farlig i seg selv men har store konsenkvenser for livet senere..men hjernen vår er et svakt punkt når det gjelder manupilering for det er det du gjør når du putter i deg rusmidler å det gjelder å alkohol.som er en av de verste rusmidlene...

Varsle upassende kommentar

H
sitter med ett russisk tastatur da man,mangler visse tegn og bokstaver.

Varsle upassende kommentar

H
sitter med ett russisk tastatur da man,mangler visse tegn og bokstaver.

Varsle upassende kommentar

"Hasj er definitivt ikke ufarlig."
Denne skulle jeg gjerne hatt ei utdypning på...

Varsle upassende kommentar

Hvordan skal dere finne de som bruker det?
Forslag ta inn på en hvilken som helst fest i Drammens distriktet! Det florer av hasj, ta bakmennene så får ikke ungdommen det. Og til dere som forsvarer dette, dere er kvalme å høre på! Ta dere gjerne alkohol, men hasj er inngangsbilletten! Forbannet 19 åring!

Varsle upassende kommentar

Reseptbelagt legemiddel?
Om man tror det er greit å ruse seg på reseptbelagte legemiddler så tror jeg ikke dere helt forstår poenget med at et legemiddel er reseptbelagt! Det er fordi hvermansen ikke skal gå å kjøpe det. Jeg er heller ikke interessert i at det bare er å løpe og få utskrevet 30g hasj på blåresept. Hasjen koster faktisk oss skattebetalere utrolig mye penger. Men dette er vel noe dere ikke har tenkt så mye igjennom fordi det er mer hasjen som sitter i hodene deres!

Varsle upassende kommentar

Tja..
Du som har vært narkoman... det du har fått med deg er hvordan missbruk foregår, uten om det er du ikke så veldig nyansert akkurat ;) ikke alt bruk er missbruk. For mange (ink meg selv) var ikke makka og knips det naturlige steget videre. For min egen del nå som jeg er eldre foretrekker jeg heller å drikke moderat enn å røyke hasj, men har fortsatt venner som foretrekker å røyke seg en istedet for flatfylla, og disse er oppegående mennesker med god inntekt.

Varsle upassende kommentar

Hasj
Det finnes sikkert gode grunner imot hasj - det er tross alt et rusmiddel. Likevel, så virker det som at kritikerne er mer ladet med emosjoner enn kunnskap om stoffet. Husk at om man ønsker å være imot hasj, så vil man finne grunner til å være imot det. Man finner alltid bevis for det man ønsker å tro. Så vær forsiktig, vær nøytral og la bevisene snakke for seg selv. Les http://tinyurl.com/335t46w. Jeg har hatt både gode og dårlige erfaringer med Hasj. Men har hatt enda dårligere erfaringer med alkohol. Enhver som argumenterer imot hasj, må vurdere om disse argumentene også stemmer for alkohol, røyk, snus og andre sosialt godtatte rusmidler. Jeg oppfordrer og utfordrer kritikerne til å nevne et punkt som kan holdes imot hasj, men ikke alkohol. Husk å ikke la kulturelle omstendigheter bli vektet når man skal vurdere stoffet i seg selv.

Varsle upassende kommentar

SKRIV EN KOMMENTAR!


Registrert eller anonymt?
ANONYMT: Du er fortsatt velkommen til å kommentere anonymt ved å skrive inn de fire tegnene i koden under. Da vil kommentaren din bli lest/godkjent av redaksjonen før publisering.
REGISTRERT: Hvis du registrerer deg med mobilnummer og logger inn, slipper du å skrive kode og kommentaren din blir publisert umiddelbart.

Logg inn her

Ny bruker eller glemt passord?

Fyll inn mobilnummeret over for å få tilsendt et engangspassord. Du kan bytte passord når du har logget inn

Mobilnummer og innlogging ber vi om for å holde et godt nivå på diskusjonene. Hvis du er logget inn, blir din kommentar publisert umiddelbart. Anonyme kommentarer må godkjennes av redaksjonen før publisering.


» Les reglene i sin helhet og hvordan vi håndterer overvåkningen.


Torsdag
Delvis skyet
15°
Fredag
Delvis skyet
14°
Lørdag
Regn
15°

+ mer vær

Gå til værside »

Brann på Stenseth i Nedre Eiker

Denne skal redde Nokia

Brandt flytter inn med kona

Se flere videoer

Søk i skattelistene
for 2008

Nyheter på tv/radio

P1: 09:03 Distriktsnyheter
NRK Alltid nyheter: 09:05 The World Today
NRK Alltid nyheter: 09:30 Business Daily
BBC World: 09:30 World Business Report
Sky News: 09:30 Sunrise

» Gå til TV Guiden

Annonse